joi, 31 octombrie 2013

Zâna-Şefă

Neglijez hainele. Şi ele pe mine. Am avut mereu o nedumerire, care mă preocupă chiar şi acum, la vârsta bătrâneţii: din două bunici cochete şi o mamă enervant de cochetă, cum am putut eu ieşi în halul ăsta de... necochetă?
          Ca să înţelegeţi mai bine, o să vă povestesc câte ceva despre bunicile mele şi maică-mea.
          Nu exista zi în care să nu le fi văzut aranjate, mumoase, cu puţin ruj pe botic şi cu buclişoarele aranjate în oglinda. Erau corect aranjate chiar şi când prestau munci transpirate şi aburite, din categoria “făcut mâncare”, “călcat rufe cartonate cu aracet, stropite cu apă scuipată din gură” ( era o practică a timpului şi Oma Coca scuipa rufele de nu se vedeau...), “ spălat încălţăminte cu noroi la chiuvetă, cu apă rece”, etc.
          Maică-mea mergea toamnă de toamnă la câmp, cu elevii şi sunt convinsă că era elegantă chiar şi printre rândurile interminabile de barabule şi păpuşoi. Maică-mea este elegantă şi când doarme, că poartă nişte cămăşi de noapte din alea de le purtau Gina Lollobrigida şi Sofia Loren când vroiau ele să fie alese cele mai sexy arătări de pe suprafaţa pământului.
          Sincer, sunt aproape sigură că bunicile mele şi maică-mea s-au născut elegante. Au apărut pe lume în secunda 0 iar în secunda 1 au început să orăcăie după oglindă, ruj, parfum, pudră şi bigudiuri.
          Nu ştiu ce-oi fi ales eu de pe tăviţă la tăierea moţului, dar cred că ursitoarele mele erau întoarse cu spatele la mine, preocupate să bage mâncare în ele, lăsându-mă de izbelişte. Aşa că am ales anapoda. Măcar de alegeam  stetoscopu’ sau banu’... nu aveam la ora asta problemele pe care le am. De m-aş întâlni acum cu ursitoarele mele, le-aş trage două palme după cap şi le-aş întreba: “A fost bună haleala la tăierea moţului meu, japiţelor?”
          Bine, acum mă liniştesc şi încerc să fac o incursiune în minunata mea copilărie, pentru a afla sursa răului. Pentru că e rău să fii femeie cu acte în regulă şi să nu ai nici cea mai mică apăsare în privinţa  aspectului tău exterior.
          Povestea mea începe la finele clasei I.
          Era obiceiul să se organizeze serbări din alea fastuoase, cu public lăcrămos şi copii tremurători de emoţii. Unii dintre noi făceau diaree din cauza stresului, fiindcă nu ne pălea doar tovarăşa învăţătoare dacă ne încurcam, acasă ne păleau şi mamele, dacă le făceam de ruşine.
          Eu nu aveam stres cu rolul pe care trebuia să-l învăţ. Am stat dintotdeauna bine cu memoria, pentru că maică-mea, după cum v-am mai povestit într-o altă postare, a fost precursoarea ălora de-au inventat procedeele mnemotehnice. Acuma, drept sa vă spun, procedeele propuse de maică-mea erau cam sovietice, dar ca orice produse “Made in URSS” erau date naibii de eficiente. Două palme peste cap, urmate de o încruntătură minunată, cu sprâncenele perfect pensate, încheiate cu un mârâit scurt, de multe ori neinteligibil. Credeţi-mă: funcţionează!
          Învăţasem rolul, care cred că era destul de lung, pentru că eu eram ceva şefă peste zânele anotimpurilor. Erau patru zâne care trebuiau să zică ceva şi eu le ziceam fiecăreia dintre ele câte ceva. Acuma partea cu zisul nu era cea mai importantă. Partea cu costumele era cea mai apăsătoare.
          În acest moment intervine dilema mea. Până în ziua serbării respective fusesem cea mai frumos îmbrăcată fetiţă din câte cunoşteam. Aveam haine cusute, tricotate, croşetate, brodate, împopoţonate, colorate, înfoiate, reşapate, aveam tot ce se putea avea în vremurile respective. Mă înfundau bunicile şi mama cu haine care de care mai minunate, că doar eram mascota lor şi « Ce-o să zică doamnele din târg ? ».
          Na, în ziua serbării bunicile mele şi cu mama mea au dat-o în bară big time. Am fost cea mai sărăcăcioasă Zână-Şefă din istoria omenirii. Mi-au confecţionat un costum din pânză albă, de sac, pe care au lipit nişte stele decupate din ambalaje de la ciocolată sau bomboane. Fusta era lungă, dreaptă, cu elastic în talie iar bluza era simplă, decupată la gât, cu mâneci lungi, incomode. Arătam ca o fantomă în mizerie. De fapt, nu, cred că nici măcar o fantomă nu ar fi acceptat să bântuie îmbrăcată în halul ăla.
          Partea cea mai proastă nu a fost că eu arătam oribil, ci că celelalte zâne arătau superb. Aveau nişte rochiţe cusute din tot felul de voaluri, în culorile anotimpurilor, cu multe, multe floricele aplicate pe ele şi purtau pe cap coroniţe superbe. Ţin minte rochia pe care o purta Zâna Primăvara: verde smarald, croi impecabil, floricele delicioase, coroniţă de-mi venea s-o prind de cap şi să o bat foarte tare.
          Urc pe scenă. Mă postez pe piedestalul de zână şefă. Le văd pe subalternele mele. Mă uit la mine şi la fusta mea sac, cu steluţe care deja se dezlipeau. Mă hotărăsc să fiu tristă. Încep să uit replicile. Mă fâstâcesc şi încep să bălmăjesc cuvintele. Zic cuvinte care nu aveau ce căuta în strofele pe care le învăţasem cu atâta sârg.  Prestaţia mea a fost cea mai jalnică iar costumul meu a fost cel mai urât.
          În ziua aceea am avut o cădere nervoasă, hotărându-mă să dispreţuiesc profund hainele. Am decis sa nu le mai acord importanţa cuvenită.
          A fost ziua în care m-am hotărât să nu mai fiu niciodată o zână. A fost ziua în care visul nu a devenit realitate şi eu a trebuit să trăiesc mai departe cu  cioburile unei poveşti fără final fericit în suflet.
          O, nu-mi plângeţi de milă, nu sunt nici pe departe o victimă. Sunt doar eu, cea care nu este o zână, dar care se pricepe foarte bine să scrie poveşti despre şi pentru zâne. Tricotez chiar şi cuşme pentru zâne. Zânele fac în continuare parte din viaţa mea. Singurele pe care le-aş plesni cu sete peste ceafă sunt ursitoarele mele, pentru că nu şi-au făcut deloc bine treaba.

         
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu