duminică, 27 octombrie 2013

Poveşti de schingiuit copiii

Mi-a picat privirea aici şi m-am supărat: http://www.crestinortodox.ro/credinta-pentru-copii/povestiri-talc/mucenita-care-a-scos-ochii-pentru-hristos-123284.html .  Evul Mediu s-a încheiat de mult timp, atâta doar că unii încă nu par a-şi da seama de asta.
          Eu nu le citesc niciodată, dar chiar niciodată copiilor mei “Capra cu trei iezi”, nici “Scufiţa roşie”. Evit, pe cât posibil “Albă ca Zăpada” şi am serioase îndoieli în ceea ce o priveşte pe “Cenuşăreasa”, chiar dacă este vorba despre basmul meu preferat.
          Cum să-i citesc unui pui de trei sau patru ani o poveste cu capete de iezişori înfipte în pari, stând cu dinţii rânjiţi în geam, aşteptând-o pe mămuca? Care-i treaba cu lupul care moare ars într-o groapă, după ce a mâncat sarmale? Imaginea iezişorilor cu dinţii rânjiţi îmi pare a fi una dintre cele mai terifiante din lumea basmelor.
          Toţi copiii îşi iubesc bunicuţele. Cum ar fi să şi le imagineze mâncate de lup?
          Nu sunt de acord nici cu variantele uşor edulcorate ale basmelor de mai sus, acelea în care moartea iezişorilor nu e descrisă amănunţit iar bunicuţa scapă vie şi nevătămată din burta lupului.
          Majoritatea basmelor nu au fost născocite pentru copii, punct! În vremurile de demult oamenii stăteau în jurul focului, plictisindu-se, aşa că au început să născocească tot felul de poveşti, care de care mai fantastice. Poate că unele basme le-au fost povestite şi copiilor, din dorinţa de a-i disciplina, inoculându-le teamă şi reţinere.
          Amalia era mică, în clasa I sau a II-a, când profesorul de religie le-a spus că aceia dintre copii care nu vor fi cuminţi vor fi loviţi de lepră, pierzându-şi degetele de la mâini şi picioare. Dimineaţa se trezea micuţa mea şi-şi făcea inventarul degeţelelor. O altă poveste din manualul de religie era cea cu un băieţel obraznic, care a căzut de pe o scară şi şi-a rupt piciorul, pedepsit fiind de Dumnezeu pentru faptele sale.
          Repet, pentru a doua sau a treia oară pe blogul ăsta: Eu nu cred într-un Dumnezeu pedepsitor! Numai proştii, ignoranţii, slabii de caracter se lasă dresaţi de poveştile de groază extrase din Biblie. Rostul lui Dumnezeu şi al Bibliei sunt să ne ajute să devenim nişte creaturi bune, armonioase pe dinăuntru şi echilibrate în relaţiile cu cei din jur, fie ei oameni, animale sau plante.
          Am citit pasaje din Biblie, pentru că sunt interesată de poveşti frumoase, cu tâlc, dar şi de istorie. M-am relaxat citind şi nu am avut nevoie de nimeni care să mă lumineze, pentru că am un creier, oarecare educaţie şi dorinţa de a înţelege chestii.
          Poveştile pe care le povestim sau citim copiilor noştri trebuie alese cu cea mai mare grijă, pentru a nu lăsa urme negre în sufletele şi creierele lor. Una dintre primele cărţi pe care le-am primit în copilărie a fost “Poveşti cu zâne”, scrisă de Contesa de Ségur. Am învăţat să citesc cu ajutorul cărţii respective. Mă îngrozeau însă anumite imagini. Exista, ţin minte, o imagine terifiantă în carte cu un şoarece mare, uriaş chiar, gri. Ţineam seara cartea în mână şi nu îndrăzneam să o deschid, ca să nu văd şoarecele.
          O altă poveste care mi-a marcat copilăria a fost cea a lui Oma Coca. Îmi povestea, cu duioşie, cum o să moară ea şi o să meargă acolo sus, în spatele norişorilor, unde o vor întâmpina îngeraşii. Am întrebat-o ce o să fac eu atunci. Mi-a spus că eu o să fiu supărată şi o să merg în spatele sicriului în care ea o să fie culcată. Aici mi s-a cam închis apetitul pentru îngeraşi si serafimi. Chiar aşa s-a întâmplat: Oma Coca a murit într-o zi urâtă de ianuarie, după ce a suferit cumplit din cauza cancerului de colon. A murit topită, roasă de dureri atroce şi eu am mers în spatele sicriului ei, dar nu am plâns. Mă uitam pe cer, după îngeraşii care trebuiau să o aştepte. Cerul era plumburiu şi probabil că îngeraşilor le era la fel de frig ca şi mie.
          Există sute, mii, milioane de poveşti frumoase pentru copii. Poveşti care construiesc, încurajează, destind şi înfrumuseţează. Mintea şi nu frumuseţea copilului trebuie grijită.
          Spun NU ! educaţiei prin frică şi îndoctrinare. Spun DA ! educaţiei pozitive şi  realiste. Copiii au nevoie să cunoască poveşti  citite din tot felul de cărţi, inclusiv din Biblie. Copiii au nevoie să-şi creeze în minte  imagini care să-i ajute să se raporteze la lumea din jur. Copiii au nevoie să ţină fruntea sus şi umerii drepţi. Ei au nevoie să gândească înainte de a vorbi. Au mare, mare nevoie să comunice verbal şi non-verbal. Copiii au nevoie să înţeleagă şi să fie înţeleşi.
          Nu-i voi face reclamă niciunei poveşti dintre cele pe care le citesc eu copiilor la grădiniţă. Spun atât: fără iezişori omorâţi, fără bunici mâncate de lup şi fără poveşti sovietice, stahanoviste, care cum-necum au supravieţuit în bibliografia preşcolară. E vremea desprăfuirii.

          Amalia mea a avut noroc cu doi părinţi care i-au explicat cum vine treaba cu lepra , mă întreb însă ce-o fi în mintea altor copii, care nu numai că au parte de un Dumnezeu pedepsitor propovăduit de alţii, dar şi de părinţi pedepsitori, pe care nu şi i-au ales ei, ci i-au primit drept pleaşcă la naştere. Pe copiii ăia i-aş aduna eu într-o  vară, într-o poiană din pădure şi le-aş spune câte lucruri minunate ar putea face în viaţă, cu condiţia să-şi scuture ceaţa fricii de pe creiere şi sufleţele. Amin !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu